De frije fŭgel is de naam van de nieuwe samenwerkingsschool in Bitgum, Bitgummole en Ingelum.

Ontstaan vanuit een fusie tussen IKC Mooitaki en obs Martenaskoalle.

 

Vooruitstrevend

Onze missie

Het is onze missie om onderwijs te bieden waar kinderen geprikkeld worden om te leren, talenten te ontdekken en om sociale vaardigheden te leren, zodat ze met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet kunnen gaan. 

Ons Motto
Kinderen hebben talenten en wij mogen ze helpen om die te ontdekken en te ontwikkelen.

Vooruitstrevend

Onze visie

De frije fŭgel wil een school zijn waar onderwijs wordt gegeven binnen een uitdagende en stimulerende leeromgeving, waar kinderen worden geprikkeld om te leren en te bewegen.

Kinderen leren in relatie met anderen, waar respectvol met elkaar wordt omgegaan. Op de frije fŭgel is zichtbaar aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en er is ruimte om talenten van kinderen, zowel binnen- als buiten de cognitieve vakken, te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Er is binnen de frije fŭgel een veilige omgeving met een duidelijke structuur waar kinderen fouten mogen maken en opnieuw proberen, waardoor zelfvertrouwen zal kunnen groeien. Plezier maken vinden wij van belang; kinderen mogen binnen de frije fŭgel zichzelf zijn!  

de frije fŭgel

Kernwaarden

De kernwaarden worden gekoppeld aan:

  • veiligheid
  • respect
  • plezier
  • samen
  • structuur
  • talent (ontwikkeling) en (zelf)vertrouwen. 

De visie en identiteit van de school is gedurende het fusietraject ontwikkeld en staat uitgewerkt in de fusierapportage.

Visie op identiteit

Identiteit

De gemeenschappelijke kernwaarden respect, verwondering, veiligheid, oprechtheid, vertrouwen, openheid en belangstelling vormen onze basis voor de omgang met elkaar.

De Frije Fûgel heeft een identiteitscommissie. Het accent van de commissie ligt op de ontwikkeling van de identiteit en de cultuur van de Frije Fûgel waarin de openbare en christelijke waarden tot hun recht komen en herkenbaar zijn. Het team heeft een open houding ten opzichte van de te geven levensbeschouwelijke lessen.   

Op basis van een verkenning van de vraag wat we de kinderen op de samenwerkingsschool gunnen, is deze uitspraak vanuit een kind geformuleerd:

 ‘Ik luister, ik ben nieuwsgierig, ik deel met, ik waardeer en ik ben betrokken bij de ander en bij de wereld om mij heen. Zo ontdek ik de open, kleurrijke wereld en ontwikkel ik mijn eigen identiteit’. 

Levensbeschouwelijke vorming:

Op De Frije Fûgel zijn wij ons ervan bewust dat de verschillende oorspronkelijke levensbeschouwelijke stromingen ons mensbeeld bepalen. Dit betekent dat er vanuit onze waarden waardering is voor ieders inbreng en dat er ruimte is voor dialoog en verscheidenheid. Onze kernwaarden vormen daarbij de basis voor de omgang met elkaar. Zo kan er namelijk waarde(n) vol onderwijs worden geboden waar kinderen gestimuleerd worden om een eigen identiteit te ontwikkelen, die (zichtbaar) tot uiting komt in ontmoeten – in samen leren – in samen werken – in belangstelling voor en betrokkenheid bij elkaar. Door kinderen van jongs af aan als vanzelfsprekend in contact te laten komen met andere culturen, religies en achtergronden, draagt de school bovendien bij aan een tolerante samenleving.

De visie en identiteit van de school is gedurende het fusietraject ontwikkeld en staat uitgewerkt in de fusierapportage.

Werkwijze

We geven onze visie vorm in het onderwijs met 9 groepen. We werken (schooljaren 23-24 en 24-25) met een instroomgroep 4-jarigen, twee groepen 1-2 en jaargroepen 3 t/m 8.

Door de fusie zijn extra middelen beschikbaar (tot halverwege 2025) om 9 groepen te kunnen vormen waardoor de leerlingaantallen laag zijn en de leerkracht veel ruimte heeft voor de ontwikkeling van onze leerlingen.

De school werkt met jaarlijks 4 periodes. Na die periodes wordt o.b.v. toetsen, bevindingen en overleg bekeken hoe de onderwijsontwikkeling van een leerling of van een groep verloopt en passen het onderwijs aan een leerling of groep eventueel aan. Bij aanpassingen op leerling niveau overleggen we daarover altijd met de ouders.